ZASADY SOLID

Single Responsibility Principle -SRP

Zasada pojedynczej odpowiedzialności

Zasada pojedynczej odpowiedzialności mówi, że każda klasa, moduł lub funkcja powinny mieć tylko jedno, jasno określone zadanie. W praktyce oznacza to, że każdy komponent w aplikacji powinien odpowiadać tylko za jeden aspekt funkcjonalności systemu.

Open/Closed Principle – OCP

Zasada Otwarte-Zamknięte

Klasy, moduły lub funkcje powinny być otwarte na rozbudowę, ale zamknięte na modyfikacje. Oznacza to, że powinniśmy być w stanie dodawać nową funkcjonalność bez konieczności zmieniania istniejącego kodu

Liskov Substitution Principle – LSP

Zasady Podstawienia Liskov

Ta zasada mówi, że obiekty w programie powinny być zastępowalne instancjami ich podklas bez wpływu na prawidłowość działania programu.

Innymi słowy, jeśli klasa B jest podklasą klasy A, to powinniśmy być w stanie zastąpić obiekt klasy A obiektem klasy B, a program powinien działać poprawnie.

Interface Segregation Principle – ISP

Zasada segregacji interfejsów

Zasada segregacji interfejsów mówi, że nie powinno się zmuszać klienta (klasy lub obiektu) do implementowania interfejsów, których nie potrzebuje. Zamiast jednego dużego interfejsu, lepiej jest stworzyć kilka mniejszych, bardziej specyficznych interfejsów

Dependency Inversion Principle – DIP

Zasada odwracania zależności

Zasada odwracania zależności mówi, że zamiast polegać na konkretnych implementacjach, kod powinien polegać na abstrakcjach. Dzięki temu nasze moduły są bardziej elastyczne, łatwiejsze do testowania i utrzymania. Chodzi o to, aby zmiany w implementacjach nie wpływały bezpośrednio na moduły, które je wykorzystują.

Scroll to Top